Frågor?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

 Logga_MaskinLeverantorerna.jpg

 

Hyundai gaffeltruck från Ottosson Truck AB: Roterande förarplats ger säkrare körning

När Holmen Paper AB investerar i truckar till pappersbruket i Braviken utanför Norrköping är Hyundai med roterbar förarplats en självklarhet.

På pappersbruket finns tre Hyundaitruckar i arbete sedan lång tid och ännu en levereras inom kort. Bland truckförarna är Hyundai en favorit. Den roterbara förarplatsen är en av anledningarna – det är en funktion som konstruerats av Ottosson Truck och levereras när kunden önskar det.

Truckarnas uppgift är att sköta logistiken med pappersrullar från pappersmaskinerna till de fyra magasinen som lagrar papper, samt när rullarna ska lastas på långtradare eller båt. Majoriteten av rullarna hanteras stående och truckarna är utrustade med dubbla klämaggregat. Totalt hanteras 600 000 ton pappersrullar varje år, så kraven på truckarna och logistiken inom pappersbruket är höga. Driften pågår dygnet runt alla dagar hela året.

Att köra pappersrullar skapar problem med sikten: – När vi har pappersrullar i klämaggregaten så finns det ingen sikt framåt. Då är det backning som gäller och det sliter på nacke och kropp att vända sig om, berättar truckföraren Per Kärnfalk. Den truck som han kör är en Hyundai 110D-9, som är utrustad med dubbla klämaggregat. Den klarar att lyfta och transportera pappersrullar på upp till 8,3 ton. När sikten framåt försvinner så är roterande förarplats en välkommen egenskap. De Hyundai som levereras av Ottosson Truck AB har förarplats som kan roteras hela 180 grader. Det ökar säkerheten markant eftersom sikten är helt ostörd även vid körning med last. – Vi kan vända förarplatsen och, så att säga, köra framåt när vi backar. Det ger bra sikt och spar mycket på kroppen, säger han. Att rotera helt om görs framförallt vid lite längre transport. Vid korta sträckor nöjer sig de flesta truckförarna med att rotera ungefär 70-75 grader. Även det gör backningen mycket enklare.

Holmen Paper har haft Hyundai från Ottosson Truck sedan 2012. Hyundai och Ottosson erbjuder fullt vändbar förarplats. – Även prisbilden för Hyundai och den höga driftsäkerheten är starka argument för att satsa på Hyundai, säger gruppchef Stefan Lundqvist som har ansvar för driften med truckarna. Kraven på driftsäkerhet är hög och även hög komfort är en önskvärd egenskap som Hyundai lever upp till. Flexibla stolsinställningar, god sikt och bra luftkonditionering är ytterligare krav.

 

BASFAKTA GAFFELTRUCK HYUNDAI 110D-9:

Maskinvikt: 16 275 kilo Motor: 6-cylindrig Cummins diesel på 6,7 liter Motoreffekt: 122 kW (166 hk) Drivlina: Hydrostat med Power Shift Max transporthastighet: 36 km/tim Lyftkapacitet: 11 000 kilo (exklusive klämbankar)

  

BILDFILER: Fri användningsrätt vid angivande av fotograf. 


BILDTEXT: Hyundai från Ottosson Truck är favorit bland truckförarna. (Foto: Mats Thorner)


110D-9 Hyundaitruck
Vad säger våra kunder?

”Litet företag med mycket hög service och flexibilitet, precis som vi”.

Konga Mekaniska

”Personligt, Professionellt, och Prisvärt”

Smekab

”Ett bra samarbete under många år, där Ottossons Truck med rätt kompetens och med stor lyhördhet, uppfyller våra krav”

Stans & Press

”Mycket serviceinriktad personal med mycket bra maskinkunskap”.

Saab Kockums
Klicka här för att gå tillbaka

Vill du ha vårt nyhetsbrev?