Specialbyggd roterande förarplats till Bravikens Pappersbruk/Holmen Paper

Många verksamheter har unika förutsättningar vilket kräver innovativa lösningar och specialanpassningar. Det kan vara små saker som till exempel ett extra värmeaggregat för truckar som används i kylutrymmen, till extra stötdämpning på truckar som arbetar på ojämnt underlag, upp till stora anpassningar som vår egenutvecklade, roterande förarplats som vi har tagit fram i samarbete med vår kund Bravikens pappersbruk som ingår i Holmen Paper AB.

I dagarna skall den femte specialanpassade trucken med roterbar förarplats levereras till Braviken. Denna gång, liksom förra gången, har de valt att specialutrusta en Hyundai 110D-9, en kraftfull, miljövänlig dieseltruck.

I standardutförande har trucken en lyftkapacitet på 11 ton och är en modern maskin med kraftfullare motor än andra fabrikat på marknaden, samt är byggd med välkända komponenter. Den är utrustad med LCD-skärm i färg som visar underhållsschema direkt i truckens display.  Den är även utrustad med oljekylda lamellbromsar och en elektrisk tippbar hytt.

Läs mer om Hyundai 110D-9 här>>

Den första Hyundaitrucken med roterbar förarplats levererades till Braviken redan 2014 då Hyundai var en relativt ny truck på den svenska marknaden. Stefan Lundqvist, gruppchef på Bravikens pappersbruk, såg och blev intresserad av trucken på en mässa och tog kontakt med Ottosson Truck. Men förutsättningarna för ett köp var, att Ottosson Truck kunde leverera trucken med en roterbar förarplats.

Holmen22.jpg

Den roterbara förarplatsen som togs fram är en innovativ och säker lösning. Alla reglage följer med runt (och styrningen kan justeras till körriktningen för den som önskar). På detta sätt kan förarplatsen rotera för truckföraren 180 grader. På Braviken sitter dock förarna i 85 grader för optimal sikt för att både kunna se framåt och samtidigt har bra kontroll på lasten bakom sig. Förutom att man sitter i en bra position gillar även förarna att trucken är utrustad med rejäla sidospeglar på utsidan av trucken för optimal sikt.

Hur upplever ni trucken i jämförelse med andra truckar frågar vi Mattias Lagerqvist som är truckförare på Braviken.

”Trucken känns stadig och säker, vi lyfter stora pappersrullar på 1,25 m i diameter som väger uppemot 8,5 ton och den är så stark så att man inte känner av tyngden, den är stabil helt enkelt. Och så gillar jag sidospeglarna, de ger bra överblick när man arbetar.”

De fem specialanpassade truckarna som finns på Braviken går i genomsnitt 2500 h timmar per år.

IMG_8870.jpg

På bild: Björn Mattson, Mattias Lagerqvist, Patrik Christensen, Stefan Lundqvist och Bengt Joelsson


IMG_5921.jpgIMG_4039_1080.jpg

Alla delar specialtillverkas på plats på Ottosson Truck.

Linus och Rasmus som är tekniker på Ottosson Truck har lagt många mantimmar på den specialanpassade trucken innan den är klar. Detta är den 2:a trucken Linus bygger och den 3:e för Rasmus.


Klicka här för att gå tillbaka

Vill du ha vårt nyhetsbrev?