En trio med olika styrkor
Johanna Leppälä kom till Ottosson Truck i februari och kliver nu in som en av nyckelpersonerna i den nya serviceorganisationen.

Vad innebär din roll hos Ottosson Truck?
– Jag håller koll på våra servicetekniker ute på fältet. Att vi sköter våra åtaganden och följer våra serviceavtal, säger Johanna.
Hon berättar att jobbet handlar lika mycket om planering och struktur som om människor.
”Framåt vill jag komma ut och träffa våra kunder mer och skapa personliga relationer” säger Johanna.
Att vara serviceledare på Ottosson Truck innebär att ha koll på många olika typer av truckar och maskiner, både gamla trotjänare och helt nya modeller.
– Det gäller att ha koll på nytt, men också ha en fot i det gamla, eftersom vi servar alla möjliga sorters truckar och maskiner här på Ottosson. Vi har lösningsorienterat gäng servicetekniker som löser det mesta!
Vad ser du fram emot i det nya teamet?
– Att vi ska få ett fint flyt i arbetet. Vi kompletterar varandra bra med våra olika erfarenheter och styrkor. Jag har tidigare arbetat med mycket administrativt och är van vid planering, Håkan har sin långa tekniska erfarenhet av truckar och Linus med sina specialkunskaper inom exempelvis programmering och tekniska detaljer. Här kompletterar vi varandra riktigt bra.
– Jag ser fram emot möjligheterna! Att bygga teamkänsla och att vi kan varva in mjuka värden. Det känns viktigt att serviceteknikerna trivs och stannar kvar. Jag vill vara det stöd de behöver i vardagen.
Håkan – 20 år på Ottosson och ny verkstadsledare
Håkan Stanleysson började hos oss 2005 som reparatör. Efter några år landade han hos en kund i nordöstra Skåne där han spenderat majoriteten av sin arbetstid. Som ett naturligt steg i utvecklingen går Håkan nu in som verkstadsledare, vilket innebär att han ansvarar för serviceteknikerna som arbetar i verkstaden och för våra externa verkstäder.
Håkan är med sin långa tekniska bakgrund en trygghet till organisationen. Han stöttar även upp på teknisk nivå på våra avtalsmöten, med sin långa erfarenhet och kompetens förser han våra kunder med sin expertis så att de kan fatta kloka beslut.

Hur känns det Håkan?
– Det är mycket nytt, skrattar Håkan, och mycket att ta över och saker att lösa.
– Men känslan är positiv! Det finns en synergieffekt i att vi har erfarenhet från olika områden. Jag har mycket tekniska kunskaper, men inte lika mycket administrativt.
Tidigare låg både verkstad och service på en och samma roll. Men som ett naturlig del av utvecklingen och expansion har vi nu stärkt upp, Håkan och Johanna delar nu på ansvaret.
– Det gör oss mindre sårbara nu när vi arbetar tätare tillsammans.


