Nicklas Joelsson Björkman är säljare på Ottosson Truck/Hyundai för området Blekinge /Småland. Han har även ansvaret för säljsupport och för alla återförsäljare runt om i Sverige.
Nicklas klev in på Ottosson Truck som säljare redan 2010, nyexaminerad inom logistik och transport med en inriktning på inköp och försäljning. När han såg annonsen i tidningen att Ottosson Truck sökte ny säljare så var han snabb att ringa Bengt Joelsson, nuvarande VD på Ottosson Truck och berätta att detta jobb skulle passa honom ”som handen i handsken”. För redan då visste Nicklas att han gillade att göra bra affärer.
– Jag har aldrig sett säljobbet som att man bara gör en snabb affär och sedan aldrig igen utan snarare som att varje ny affär och varje ny kund är en början på ett långsiktigt personligt samarbete, säger Nicklas.
– Min målsättning stämmer överens med den anda som finns på Ottosson Truck/Hyundai att kunden alltid är i fokus och min ambition är att växa tillsammans med kunden fortsätter Nicklas.
Grundlig analys A och O
Det är många parametrar som skall stämma för att rätt truck skall hamna på rätt plats.
Att analysera kundens behov gällande hur tungt och hur högt en ny truck behöver kunna lyfta är en liten del i att hitta en kundanpassad lösning. Därefter kommer att analysera hela logistikflödet allt från avstånd mellan pallställ, olika takhöjder, porthöjder, vilken typ av lastbärare används, elförsörjning och mycket mer.
– Jag brukar säga att en förändring, som en investering i en ny truck innebär, också ska leda till en förbättring, säger Nicklas.
Det kan vara allt från att spara pengar, effektivisera eller att öka säkerheten på företaget.
Oslagbar servicekvalitet
När trucken väl levererats börjar det viktigaste, nämligen att kunna erbjuda den servicenivå kunden önskar och har ett behov av. På Ottosson Truck/Hyundai arbetar hela säljteamet i nära kontakt med ansvariga servicetekniker och verkstad. Det är ett teamarbete mellan sälj och service/verkstad som skall fungera under många år tillsammans med kunden.