”Hur hamnade du här då, Krook?” undrade vi.
”Jag utbildade mig till svetsare på AMU och redan då tillverkade vi delar på skolan för Ottossons Truckservice, som det hette då. ”Brosan” arbetade också på Ottossons vid den tiden, så det blev en internrekrytering, kan man väl säga.”
När utbildningen var klar så blev det till att bygga delar till Ottossons eget truckmärke, Semax som producerades ute i Norje.
När produktionen av Semax upphörde i och med att märket såldes på 90-talet så blev det i stället att gå vidare till truckverkstaden för att meka med truckar.
Bild: En ung Håkan Krook tillsammans med Ottosson Trucks nuvarande VD Bengt Joelsson framför en Semax truck någon gång på 90-talet.
”1998 fick jag min första servicebil och förtroendet att bli servicetekniker ute hos kunderna. Och det har jag fortsatt med de senaste 25 åren och kommer att göra i många år till. ”
”Ja, det är det jag trivs bäst med, jag åker gärna runt till fem kunder om dagen, det är ju det som är tjusningen med jobbet – kunderna!”
Efter att ha tillbringat 25 år på vägarna har jag rört mig över hela Blekinge, Skåne och Småland. Det har resulterat i att jag har etablerat många personliga relationer under lång tid. De senaste åren har jag huvudsakligen befunnit mig i västra Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland, där jag har mina äldsta kunder såsom LB-hus, EBP, ITE och Konga Mekaniska, för att nämna några.
”Det ger mig en bra känsla att vara ute och hjälpa kunderna. Jag känner att de har förtroende för mig, och jag känner att jag kan snacka med både truckförare och produktionsledare, och diskutera vilka trucklösningar som är bäst för deras problem. De känner också att de kan ringa mig direkt, oavsett om problemen är små eller stora.”